יום חמישי, 1 באפריל 2010

כיצד להכין תוכנית עסקית?

כתיבת תוכנית עסקית היא עניין רציני ומקצועי הדורש ידע, ניסיון, הבנה מרחבית ויכולות ניתוח. תוכנית עסקית מקפלת בתוכה מגוון פרמטרים עצום ברמת העסק והעיסוק, ברמת בעלי המיזם, תכונותיהם והרקע שלהם, חוקים ותקנות ועוד. לכל אלו משקל באופי אותו יקבל העסק והנתיב בו הוא ילך.

כתיבת תוכנית עסקית דורשת סיוע של מומחה בעל ניסיון, ועם זאת ראוי לכל בעל עסק או יזם בתחילת דרכו, שיידע עם אילו סוגיות עליו להתמודד, רגע לפני שהוא מתחיל ביוזמה.

מטרתי במאמר הזה היא לכוון את הזרקור לאותן נקודות מהותיות ביותר עליהן הייתי מציע לשים את הדעת, בין אם הנכם מלווים על ידי יועץ עסקי ובוודאי אם לאו.

ראשית ולפני הכל, ועד כמה שנראה הדבר ברור מאליו, נסו לאפיין ולהבין בדיוק מה מטרת העסק. מניסיוני, יזמים רבים מגדירים באופן כללי את היוזמה ואינם פורטים אותה לפרטי פרטים. הבנת המיזם לעומקו תבטיח מיקוד מרבי בהכנת התוכנית העסקית.

וודאו שיש לכם את הידע וההבנה המלאים להקמת המיזם והפעלתו. אם התשובה שלילית, עליכם לזהות בבירור וכבר בשלב הזה את האופן שבו יינתן המענה (אם באמצעות קבלת הכשרה מתאימה, שכירת עובדים, או צירוף שותף).

זהו באופן ברור את הגורמים שעשויים להביא את המיזם לכישלון. חשוב לסרוק ולבחון את כל הכיוונים האפשריים, כולל חוקים ותקנות, מתחרים גלויים וסמויים, תלות בספקים וכדו'. וודאו שיש לכם מענה טוב למצבים האפשריים.

זהו לפחות שני יתרונות יחסיים של המיזם שלכם ביחס לפתרונות חלופיים המיועדים לאותו קהל יעד. נסו לבחון עד כמה היתרונות שלכם חזקים ויציבים לאורך זמן.

זהו לפחות שני חסרונות יחסיים ובחנו אם באפשרותכם לגשר עליהם או לטשטש אותם. וודאו שאין בחסרונות אלו בכדי לעצור את המיזם.

הגדירו בבירור את מאפייני הלקוח שלכם. וודאו שהינכם מבינים את צרכיו ושהפתרון אשר בכוונתם לספק לו עונה על מכלול הצרכים שלו. חשוב לזכור שלא מספיק שהמוצר או השירות עונים על צורכי הלקוח אלא גם הנגישות שלו לרכישת המוצר ואספקתו, מועדי האספקה, המחיר, רמת השירות והרגלי הצריכה הנוכחיים שלו מהווים שיקול מבחינתו.

הגדירו את הדרכים השיווקיות להגיע אל לקוחותיכם הפוטנציאליים (ערוצי השיווק וההפצה). המענה לסוגיה זו קריטי להצלחת המיזם. ערוצי השיווק וההפצה יכולים לכלול שותפים עסקיים, שיתופי פעולה עם עסקים המספקים מוצרים משלימים וכדו'. ככל שערוצי השיווק וההפצה שתגדירו יהיו מקיפים, רחבים ויעילים יותר כך יעלה הסיכוי של המיזם שלכם להצליח.

הגדירו את צוות כח האדם שיועסק בחברה בכל אחד משלבי ההתפתחות הצפויים של העסק – תפקידים, מספר עובדים, שיעור משרות, רמת השכר וכו'. וודאו כי באפשרותכם לגייס את כח האדם הנדרש בקלות ובעיתוי שיידרש.

הכינו רשימת קניות להשקעות שהינכם נדרשים לבצע. ערכו רשימה מסודרת ומלאה עד רמת הפריטים הקטנים ביותר (גם מוצרים שעלותם נמוכה עשויים להצטבר לכדי סכומים משמעותיים). הרשימה תכלול את העלויות הנדרשות לייסוד העסק, שיפור ושיפוץ המשרדים, רכישת ריהוט וציוד משרדי, מכונות, רכבים, הכשרות עובדים, הוצאת רישיונות מיוחדים וכו'.

נקודת האיזון משקפת את הסכום שעל העסק להכניס בכל חודש על מנת לאזן את הוצאותיו. חשבו את שיעור הרווח הגולמי, את ההוצאות הקבועות (כולל שכר) ומהם חשבו את נקודת האיזון. נסו להעריך האם הסכום המתקבל נראה ראלי וסביר? מידע נוסף על אופן חישוב נקודת האיזון .

לאור כל אלו, גבשו תוכנית עיסקית מקצועית

2 תגובות:

  1. יש פה כמה טיפים מאוד טובים.. מקווה שהם יעזרו לי לגבש תכנית עסקית טובה!

    השבמחק
  2. תוכנית עסקית
    גם באתר הזה מצאתי טיפים טובים לתוכנית עסקית

    השבמחק