יום חמישי, 1 באפריל 2010

כיצד לבחור יועץ עסקי?

יועץ עסקי בשונה ממהנדס, רופא, חשמלאי מוסך או מדריך כושר לא נדרש על פי חוק לכל הסמכה מיוחדת או רישיון עיסוק והוא לא נדרש לעמוד בתוכנית הכשרה קפדנית שבסיומה מבחני רמה.

כל אחד יכול להיות יועץ עסקי. והאם באמת כך?

ובכן, המשפט הזה נכון ברמה המעשית. כל אחד יכול לכנות עצמו יועץ עסקי אולם במבחן התוצאה ממש לא. יועץ עסקי צריך שיהיה לו את הידע התיאורטי לצד הניסיון העסקי וביחד עם תכונות האופי הנדרשות על מנת לקבוע מהלך עסקי שישפיע ככל הנראה באופן משמעותי עליכם ועל עתידכם הכלכלי.

מעבר לזה, גם יועצים ראויים יתאימו לסוג מסוים של תחומים ולסוג מסוים של לקוחות אולם הם עשויים שלא להתאים לתחומים או ללקוחות אחרים, מסיבות ומטעמים שונים.

על כן ועל מנת להקל עליכם את התהליך, להלן מספר המלצות אותן אני מציע לאמץ בטרם בחרתם יועץ עסקי שקרוב לוודאי ינתב וישפיע באופן מהותי על החלטותיכם העסקיות לעתיד:

רקע אקדמאי – יועץ עסקי ראוי שתהיה לו השכלה אקדמאית לפחות באחד או יותר מהתחומים של מנהל עסקים, ראיית חשבון, הנדסת תעשייה וניהול או תחום משיק אחר. אינטואיציה היא בהחלט תכונה חשובה אבל ללא הכלים התיאורטיים וההתמחות האקדמאית היא תהיה חסרה ובוודאי לא תוכל לספק בתהליך של יעוץ עסקי.

ניסיון עסקי אישייועץ עסקי שלא עבר על בשרו הקמה, תפעול וניהול של עסקים, שלא התמודד עם האתגרים והקשיים, שלא לפחות מספר פעמים במהלך הקריירה העסקית שלו לא יכול היה להירדם בלילה מחשש מכישלון קרוב או מצוקת תזרים מזומנים – לא יכול לשמש יועץ עסקי! חשוב להבין לפרטים את הרקע והניסיון של היועץ אותו בכוונתכם לשכור.

ניסיון בייעוץ – רקע אקדמאי וניסיון עסקי אישי חשובים מאוד אולם הניסיון הפרקטי בייעוץ הינו תנאי חשוב ומהותי לא פחות מבחינת יכולתו של היועץ להוציא מהכוח אל הפועל את ידיעותיו, שכן המשימה אינה טריוויאלית. יועץ עסקי עשוי שיהיו לו כל הידע והניסיון העסקי אולם הוא יחסר את היכולת להעביר את המסר, הכלים והמוטיבציה ובכך הוא עשוי להיכשל.

ניסיון בייעוץ בתחום שלכם – ליועצים עסקיים שונים ניסיון פרקטי בתחומים שונים. מטבע הדברים לא לכל יועץ הניסיון בכל תחום. בבחירת יועץ, ראוי לתת עדיפות לכזה שצבר את הניסיון בתחום הפעילות שלכם שכן סביר להניח שידיעותיו והיכרות השוק שיביא עמו יספקו זווית ראיה רחבה יותר.

רשימת לקוחות – כל יועץ ראוי יציג בפניכם רשימה של לקוחות. נסו להתרשם מסוג הלקוחות, תחומי הפעילות וסוגי הייעוץ אותם סיפק. מידע זה יספק לכם בטחון נוסף לגבי הפרקטיקה שצבר.

המלצות – רשימת הלקוחות חשובה אך לא פחות מזה ההמלצות שניתן לקבל. נסו לאתר מבין לקוחותיו של היועץ כאלו שנראים לכם רלוונטיים לעניינכם (מבחינת סוג הייעוץ שקיבלו ומבחינת הקרבה לתחום הפעילות שלכם) ובקשו לשוחח איתם. אל תסתפקו ברשימת ממליצים שיספק לכם היועץ מיוזמתו.

נגישות וזמינות – תהליך של יעוץ חשוב שיהיה אינטנסיבי ושוטף. וודאו מראש ותאמו את לוחות הזמנים לתהליך ואת רמת הזמינות בכל אחד מהשלבים הצפויים.

סריקה ברשת – מידע רב מצוי באתרי האינטרנט, בפורומים וברשתות החברתיות. נסו לאתר מידע, המלצות וביקורות אודות היועץ. למידע אובייקטיבי זה חשיבות רבה.

מחיר – יועץ איכותי בדרך כלל יטה פחות להתפשר על המחיר ותנאי התשלום בעוד היועצים הפחות מקצועיים יהיו גמישים הרבה יותר. קחו עובדה זו בחשבון בעת המשא ומתן שלכם. זכרו כי זול עשוי במקרים רבים להסתבר דווקא כיקר.

כימיה – ואחרי הכל, עסקים עושים עם אנשים. את תהליך הייעוץ יוביל אדם שאמור להיות לכם למורה דרך. הכימיה האישית והיכלות שלכם לעבוד איתו בפתיחות וכנות חשובים מאוד להשגת תוצאות.

לצורך השקיפות אציין שאני עצמי עוסק בייעוץ עסקי, בגיבוש והכנת תוכניות עסקיות, הכנת תוכניות הבראה וגיוס הון. מובן מאליו כי גם אותי אני ממליץ לבחון על פי אותם קריטריונים בדיוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה