יום שבת, 3 באפריל 2010

ניהול תזרים מזומנים – למה לא?

ניהול תזרים מזומנים בעסק הוא לא תנאי מספק, הוא תנאי הכרחי! למרבית העסקים אין זכות קיום לאורך זמן ללא ניהול מסודר של תזרים מזומנים, על אף שבדרך כלל בעליהם מתוודעים לזה מאוחר מדיי. ועל אף זאת ועל אף מגוון הכלים הרחב לניהול תזרים מזומנים שקיים בשוק, רבים בעלי העסקים שמתנהלים ללא ניהול מסודר של תזרים המזומנים.

למה? ניתן למנות כמה סיבות:

גורם האנרציה וההרגל – מרבית העסקים מתחילים מאפס. יזם עולה עם רעיון עסקי, מבסס את סביבת העבודה ומקים את העסק. ההתחלה בדרך כלל איטית. את הכל עושה הבעלים שהוא גם המנהל בעצמו והכל עדיין פשוט. מעט חשבוניות (ספקים ולקוחות), מעט תשלומים, מעט תקבולים, פעילות נמוכה בבנק. בשלב הזה לניהול תזרים המזומנים ערך משני והמנהל לא מרגיש במחסור מיוחד. בשלב מאוחר יותר כשהעסק מתחיל לצמוח בהדרגה ההרגל כבר תפס את מקומו. שינוי הרגלים זה כבר עניין מסובך הרבה יותר ולכן, מבלי שייכנס גורם אחר לתמונה (יועץ, צעקותיו של הבנקאי, צמרמורות של חרדות על איך להביא כסף כדי לשלם משכורות בזמן), המנהל ימשיך בשלו, בשיטותיו ובאי ניהול תזרים המזומנים.

החשש משינויים – אחת מהתכונות שמאפיינות את מרבית האנשים היא החשש משינויים. הדבר בא לידי ביטוי בכל דבר ועניין. בעבודה, בזוגיות, בהרגלים, בשיטות עבודה ובדפוסי התנהגות. הכנסה של מערכת תזרים מזומנים מקפלת בתוכה צורך לשינוי בדפוס הפעילות, אבל לעיתים גם שינוי תפיסתי. שינויים כאלו קשים לנו באופן טבעי ולכן ניטה להימנע מהם כל עוד ניתן הדבר (לפחות למרעית עין).

חוסר מודעות – עד כמה שנשמע הדבר מפתיע, ישנם בעלי עסקים המתנהלים ללא ניהול תזרים מזומנים מסודר, פשוט בשל חוסר מודעות. בשל אי מודעותם לפתרונות לצורך בסיסי זה הקיימים בשוק.

תחושה שלא צריך – תופעה ידועה היא שחוסר מודעות מובילה לתחושה של אי צורך. אנחנו, באופן טבעי, לא יכולים לחוש צורך לעניין שאנו לא מודעים אליו. הבעייתיות עם תחושת אי הצורך היא שהיא לא מנטרלת את הצורך עצמו ולכן החוסר בהחלט מצוי ואף מתעצם.

חשש ממחשב – גם בעידן שלנו ישנם אנשים רבים שעדיין חוששים ממחשב. נכון שניתן לנהל תזרים מזומנים גם באופן ידני (ביומן) ואכן ישנם כאלו שעושים זאת, אולם השיטות הידניות עשויות להתאים לעסקים קטנים בעלי פעילות מצומצמת ובוודאי שלא כאשר העסק צמח וגדל והוא מעסיק מספר אנשים, עובד מול עשרות ספקים ולקוחות ומבצע מאות פעולות בנקאיות בחודש.

חוסר זמן – חוסר זמן הוא עניין סובייקטיבי והוא תלוי בין היתר באופן שבו אנו מתנהלים וקולטים את מצבנו. כולנו נוכחים לעיתים לראות שמה שבעיננו נראה בעבר כחוסר זמן היום נראה אחרת, רק משום שבינתיים נכנס לחיינו גורם נוסף שמצריך מאיתנו משאבי זמן נוספים. תכונה שמאפיינת את מרבית בעלי העסקים הפרטיים היא שהזמן תמיד לחוץ ודחוק. תופעה כזו גורמת לנו לעסוק יותר ויותר בדברים הדחופים ופחות בדברים החשובים. כמו הרבה דברים אחרים גם ההחלטה על ניהול מסודר של תזרים המזומנים תידחה לה (מוכר לכם??, גם אתם סובלים מאותו סימפטום).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה